Senter for idrettsskadeforskning

Hovedinnhold på siden

Informasjon om en nyhet med tittelen Trenere er nøkkelpersoner i skadeforebyggende arbeid

Trenere er nøkkelpersoner i skadeforebyggende arbeid

Introduksjon

Hva er den optimale metoden for å lære opp trenere og spillere til vellykkede skadeforebyggende treningsprogram? En internasjonal prosjektgruppe publiserte nylig sine resultater i British Journal of Sports Medicine: God trenerskolering i form av teoretisk og praktisk opplæring er nøkkelen.

Målet med denne cluster-randomiserte canadiske studien var å evaluere ulike metoder for å lære bort et skadeforebyggende program (FIFA 11 +, på norsk SPILLEKLAR) med tanke på trenerens compliance med programmet, dvs i hvilken grad programmet blir brukt, og i tillegg undersøke skaderisikoen blant spillerne på laget.

 

Randomisert til ”webside, workshop, workshop + fysio”

I løpet av den 4 måneder lange fotballsesongen ble trenere og spillere (13-18 år) fra 31 lag introdusert til SPILLEKLAR gjennom enten FIFAs SPILLEKLAR-webside eller en trener-workshop med og uten ekstra oppfølging av en fysioterapeut gjennom sesongen. Compliance med SPILLEKLAR, spillernes trenings-og kampeksponering og skader ble registrert.

 

 

Compliance høyest for trenere med workshop

Compliance med SPILLKLAR-programmet generelt var høy og høyest for lagene hvor trenerne hadde gått gjennom en 3 timers-workshop med teori og praksis.

 

Trenere som i løpet av sesongen fikk oppfølging av en fysioterapeut på feltet hadde en noe høyere compliance enn trenere uten oppfølging (86% versus 82% compliance) (versus 74% for trenere i "webside-gruppen", som totalt sett brukte færre SPILLEKLAR-øvelser). Skaderisikoen var lik for lagene, uavhengig av hvordan lagets trener ble lært opp til SPILLEKLAR. 

 

Trenerutdanning viktig

Resultatene understreker hvor viktig det er at trenerne har gått gjennom en grundig opplæring. En 3 timers workshop ser ut som å være tilstrekkelig for å gi trenere trygghet og kunnskap om idrettsskader og forståelsen for viktigheten av skadeforebyggende trening.

 

Trenerutdanningen bør fortsette å spille en stor rolle i hvordan et nytt skadeforebyggende treningsprogram blir presentert for idretten og spillere, tatt i betraktning mangelen på menneskelige ressurser til skadeforebyggende trening og medisinsk oppfølging i ungdomsfotball.

 

Viktig å identifisere treneres barrierer og motivasjonsfaktorer

 

Hvis vi som forskere og klinikere skal lykkes med å etablere skadeforebyggende trening i den daglige treningspraksisen er det avgjørende å identifisere mulige årsaker til hvorfor program som SPILLEKLAR ikke brukes.

 

I tillegg må vi finne ut hva som motiverer trenere til å bruke denne type treningen. Vi må påvirke trenerens, men også spillernes holdninger og adferd over tid.

 

Noe annet spennende fra dette prosjektet: Forskerne undersøkte også spillernes prestasjon før og etter sesongen.

 

Internasjonal prosjektgruppe

Denne studien ble utført i Canada i 2011 og ledet av Kathrin Steffen fra Senter for idrettsskadeforskning sammen med Carolyn Emery, Winne Meeuwisse, Maria Romiti, Jane Kang, Carly McKay (alle University of Calgary, Canada), Mario Bizzini, Jiri Dvorak (F-MARC, Sveits), Grethe Myklebust (Norge) og Caroline Finch (Australia).

 

Les artikkelen i British Journal of Sports Medicine.